sitianirah@gmail.com

Asas Diet Atkins


Asas Diet Atkins | Atkins Diet ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat (carbohydrate) dan lemak di dalam badan.
Dengan mengurangkan dan mengehadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mi, kentang dan gula, badan akan mula membakar lemak sebagai bahan api. Ini bererti berat badan anda akan mula menyusut.

Dr Atkins mula mengembangkan idea karbohidrat rendah dalam pemakanan semenjak tahun 1970an lagi tapi kurang mendapat sambutan. Pada masa itu ramai rakyat Amerika telah mengikuti ?low-fat diet? atau diet rendah lemak.

Melalui low-fat diet, ada yang tidak berjaya mengurangkan lemak badan kerana walaupun mereka mengehadkan makanan berlemak, mereka masih mengambil makanan berkarbohidrat dan bergula, seperti meminum lebih  banyak jus, memakan roti dan kentang berlebihan. Yang berjaya menurunkan berat badan pula selalunya akan kembali ke berat badan asal dalam masa 1-2 tahun kerana kebanyakan diet yang diperkenalkan menyebabkan mereka sentiasa terasa lapar dan tak mampu mengikut teknik low-fat diet itu buat masa yang lama.

Dr Atkin telah membuat kajian mengenai low carbohydrate diet dan mendapati yang mereka yang mengamalkan pemakanan kurang dalam karbohidrat tetapi tinggi dengan protein mampu menghilangkan berat badan yang berlebihan dan kekal dalam keadaan langsing seumur hidup.

Dr Atkins berkata terdapat faktor-faktor yang tidak diiktiraf penting dalam tabiat makan kita yang menjadikan lemak dalam badan. Faktor utama yang menyebabkan kita bertambah berat badan adalah penggunaan yang karbohidrat ditapis, terutamanya gula, tinggi fruktosa sirap jagung , dan tepung.

Dalam Diet Atkins , metabolisme badan dieter itu beralih dari glukosa sebagai bahan api membakar untuk membakar lemak tubuh disimpan sendiri - switching ini dipanggil ketosis . Apabila paras glukosa kita rendah tahap insulin kita rendah . Ketosis tendangan dalam apabila paras insulin kita rendah . Dalam erti kata lain, apabila paras glukosa kita rendah badan kita beralih menggunakan lemak kita sendiri sebagai sumber tenaga.

Lain-lain jenis karbohidrat, apa yang kita panggil " karbohidrat yang baik " tidak mempunyai apa-apa kesan yang kuat ke atas paras glukosa darah , berbanding dengan karbohidrat ditapis. Semasa ketosis , beberapa lemak (lipid)  dalam sel-sel lemak dipindahkan ke darah (lipolisis ).

Menurut Dr Atkins' New Diet Revolution1 , diet yang rendah karbohidrat mencetuskan kelebihan metabolik - tubuh membakar lebih banyak kalori daripada diet yang lain. Semasa kelebihan metabolik ini badan juga menghilangkan beberapa kalori yang tidak digunakan.

Dr Atkins bercakap banyak perkara mengenai karbohidrat bersih . Karbohidrat bersih adalah jumlah karbohidrat serat tolak gula alkohol. Alkohol gula mempunyai kesan minimum ke atas paras gula darah. Karbohidrat terbaik, kata Dr Atkins, adalah mereka yang mempunyai beban glisemik yang rendah. Dr Atkins berkata pengambilan lemak tepu seseorang perlu disimpan kepada maksimum 20% daripada semua kalori beliau digunakan.

0 comments:

Post a Comment