sitianirah@gmail.com

Exercise Berkesan Untuk Lemak Bawah Perut


Satu masalah biasa yang dihadapi oleh orang yang mempunyai masalah kegemukan adalah lemak di bawah perut! Betul tak? Kadang-kadang dah buat diet habis-habisan, berat dah turun, tapi lemak masih degil dan tidak hilang dari perut anda. 

Untuk pengetahuan anda, lemak yang berada di bawah perut tidak dapat dihilangkan secara 100% hanya dengan diet semata-mata. Anda memerlukan gabungan diet serta latihan dan senaman tetap termasuklah senaman kardio, senaman kekuatan dan senaman berteknik. 

Untuk membantu mempercepatkan kehilangan lemak degil di perut anda, saya akan tunjukkan kepada anda visual senaman yang boleh dilakukan sehingga 4 hari berturut-turut dalam seminggu dan jangan melebihi sehingga 5, 6 dan 7 hari.


1. Forward Sliding Pike
1. Pike Gelongsor Hadapan -  Penyerang gelongsor tombak adalah satu langkah mencabar yang bekerja dengan pelbagai otot sekaligus - dengan penekanan utama pada abs anda, bahu dan lengan - untuk membakar lebih banyak kalori dalam masa kyang pendek. Mulakan dalam kedudukan lutut bengkok dengan tangan pada tuala. Badan anda harus menyerupai terbalik 'V'. Luncurkan tangan kanan dari badan ke bahagian atas dan membongkok siku kiri. Kembali kepada kedudukan awal dengan menarik balik tangan kanan. Lakukan sebanyak 20kali secara selang seli kiri dan kanan.


2. Squat Jumps
2. Squat Jumps - Masa untuk senama kardio cepat! Ini adalah salah satu bom senaman pembakar kalori utama semasa melakukan beberapa otot terbesar dalam badan anda (kaki dan glutes). Mula berdiri dengan kaki anda sedikit lebih luas daripada lebar pinggul. Menurunkan diri anda ke kedudukan mencangkung, menjaga lutut belakang jari kaki dan siku dibengkokkan. Melompat cepat mencapai lengan atas, mendarat (lembut) dalam kedudukan mencangkung. Lakukan selama 30 saat dan sentiasa menjaga bentuk yang baik.


3. Sliding Knee Tucks
3. Gelongsor Lutut - Gelongsor  lutut adalah gelongsor variasi papan yang bekerja jauh ke dalam abdominals dan mensasarkan dada dan lengan juga. Mulakan dalam kedudukan papan yang penuh dengan kaki pada tuala, membuka sedikit lebih luas daripada lebar pinggul selain. Lukiskan bellybutton anda ke tulang belakang dan lutut bengkok, kaki melukis bersama-sama dan dalam arah dada anda. Tolak kaki ke kedudukan asal dan lakukan sebanyak 10 kali.


4. Power Skips
4. Power Skipping - Ia bukan sahaja latihan yang menyeronokkan, ia juga cara yang baik untuk mendapatkan kadar jantung anda dengan cepat. Berdiri dengan kaki anda bersama-sama, tangan di sisi anda. Langkau ke hadapan dengan melangkah kaki kiri ke hadapan dan melompat, memandu lutut kiri di depan pinggul dan berayun senjata untuk membantu kuasa pergerakan itu. Segera ulangi pada dengan kaki lain untuk melengkapkan 1 rep. Cuba buat seberapa banyak kali yang mungkin selama 30 saat.


5. Reverse Plank Slide

5. Reverse Plank Slide Zero - Ia bekerja di bahagian bawah dinding perut, lengan dan bahu anda dalam proses ini dengan langkah dua tugas. Mula duduk dengan lebar kaki lurus, pinggul selain, jari kaki menunjuk, tumit tuala, dan tangan di belakang punggung jari menghadapi badan. Angkat pinggul anda ke dalam kedudukan papan yang terbalik, menekan ke bawah melalui tumit dan tangan. Lukiskan abs dalam ketat untuk tulang belakang dan, menjaga pelvis dari lantai, perlahan-lahan slaid pinggang belakang di belakang tangan anda, melentur kaki dan kaki anda slaid kembali. Tekan dan luncurkan ke hadapan kembali ke dalam kedudukan terbalik papan untuk melengkapkan 1 rep. Lakukan 10 kali secara perlahan-lahan. Gunakan pelapik di bahagian bawah tangan sekiranya tidak selesa.


6. Plank Sliding Climbers
6. Plank Gelongsor Pendaki - Mulakan dalam kedudukan papan yang penuh dengan kaki anda pada tuala, pinggul lebar selain. Melibatkan abs dan bengkokkan lutut kiri anda ke arah dada anda separti anda mengayuh basikal. Tuala akan membuat lebih mudah bagi kaki anda untuk slaid di dalam dan keluar. Ulangi secepat mungkin selama 30 saat.


7. Double Crunch Curl
7. Double Crunch Curl - Baringkan badan anda dengan kaki bengkok pada 90 darjah, letakkan lengan di sisi badan anda dengan rapat ke lantai dan tapak tangan di atas tuala. Hembus nafas dan angkat kepala dan bahu anda dari lantai sebagai pelvis tilts dan mengangkat pinggul anda sedikit dari lantai, lukisan lutut dalam ke arah hidung (elakkan kaki berayun). Perlahan-lahan turunkan kepala dan kaki untuk kembali ke kedudukan asal. Lakukan 10kali.


8. Sliding Squat Thrust
8. Cangkung Squat Gelongsor - Berdiri dengan kaki anda di atas tuala, lebarkan kedudukan kaki dan angkat tangan ke atas. Mencangkung ke lantai, meletakkan tangan di bawah bahu dan slaid kaki ke belakang dengan kedudukan papan yang penuh (menyimpan abdominals disediakan dalam ketat, dan elakkan daripada membenarkan mengendur belakang.) Kemudian, slaid kaki anda kembali ke kedudukan mencangkung dan kembali berdiri dengan kedudukan asal. Lakukan sebanyak dan secepat yang mungkin dalam mana 30saat.


9. Held Double Diamond Crunch
9. Held Double Diamond Crunch - Langkah ini melakukan kerja dibahagian dinding abdomen (dengan penekanan tambahan pada bahagian bawah) untuk membantu memnguatkan, menarik otot dalam, otot rata di hadapan anda. Baring dengan tangan tergenggam di belakang kepala, siku terbuka ke sisi dan kepala dan bahu diangkat dari lantai ; lutut bengkok dan terbuka. Temukan dua tepi bahagian dalam kaki ditekan bersama-sama. (Kaki perlu membuat bentuk berlian.) Perlahan-lahan mengangkat pinggul dan belakang lebih rendah dari lantai, lukisan lutut dalam arah siku. (Upper badan perlu kekal masih.) Yang lebih rendah untuk kembali ke kedudukan bermula, bergolek melalui tulang belakang kepada pinggul yang lebih rendah dengan kawalan. Lakukan 10kali.


10. Traveling Jacks
10. Lompat Bintang - Satu lagi senaman pecah kardio! Rapatkan tangan dan kaki ke sisi dan angkat tangan ke atas, dan luaskan kaki dan kembali ke step pertama tadi. Ulang sebanyak yang mungkin selama 30 saat.


11. Scissor Crunches
11. Scissor Crunches - Sasaran obliques pinggang Pilatesyang melibatkan otot-otot kaki untuk membantu meningkatkan pembakaran kalori pada abs anda. Baring dan angkat kaki lurus ke atas dan letakkan tekanan pada pinggul, tangan tergenggam di belakang kepala. Angkat kepala dan bahu anda dari lantai, menjadikan bahu kiri ke kaki kanan sebagai kaki scissor terbuka, menarik kaki kanan ke dalam badan dan kemudian menurunkan kaki kiri anda sehingga ia hampir selari dengan lantai. Ulangi sehingga 20 kali.


12. Sprint on the Spot
12. Lari Setempat - Lari setempat dan angkat lutut anda sehingga ke dada, dan pam tangan anda ke belakang dan sebagainya secepat mungkin selama 30 saat.


0 comments:

Post a Comment